Wednesday 4 April 2012

Hadis Maqlub iaitu setengah drpd Hadis Dhaif.

Hadis Maqlub iaitu setengah drpd Hadis Dhaif.

Kata Tadribul Rawi:

النَّوْعُ الثَّانِي وَالْعِشْرُونَ الْمَقْلُوبُ]
[أقسام المقلوب]
(النَّوْعُ الثَّانِيَ وَالْعِشْرُونَ: الْمَقْلُوبُ: هُوَ) قِسْمَانِ: الْأَوَّلُ: أَنْ يَكُونَ الْحَدِيثُ مَشْهُورًا بِرَاوٍ، فَيُجْعَلُ مَكَانَهُ آخَرُ فِي طَبَقَتِهِ (نَحْوُ حَدِيثٍ مَشْهُورٍ، عَنْ سَالِمٍ، جُعِلَ عَنْ نَافِعٍ ; لِيُرْغَبَ فِيهِ) لِغَرَابَتِهِ، أَوْ عَنْ مَالِكٍ، جُعِلَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ.
وَمِمَّنْ كَانَ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنَ الْوَضَّاعِينَ حَمَّادُ بْنُ عَمْرٍو النَّصِيبِيُّ، وَأَبُو إِسْمَاعِيلَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَبِي حَيَّةَ الْيَسَعُ، وَبُهْلُولُ بْنُ عُبَيْدٍ الْكِنْدِيُّ

Bahagian ke 22 : Maqlub iaitu terbahagi kpd dua bahagian.
Pertamanya: bahawa adalah hadis tu Mashur dengan seorang Rawi maka dijadikan(diletakan)  pada tempatnya akan perawi yang lainnya pada tabaqathnya seumpama hadis Mashur drpd Salim di letakan drpd Nafie'  saya di gemarikan padanya kerana keganjilannya( tiada diketahuikan ada riwayat selainnya).
Atau drpd Malik diletak pada tempatnya drpd Ubaidillah ibni Umar.

Setengah drpd mereka yang sentiasa melakukan kerja2 ini dari kalangan pembuat hadis Maudhu' ( hadis Palsu) iaitu Ahmad bin Amrin an nasiby, dan Abu Ismail Ibrahim bin Abi Hayyah alyassa dan Bahlul bin Ubaid al Kindy.

ـــــــــــــــــــــــــــــQقَالَ ابْنُ دَقِيقِ الْعِيدِ: وَهُوَ الَّذِي يُطْلَقُ عَلَى رَاوِيهِ أَنَّهُ يَسْرِقُ الْحَدِيثَ.
قَالَ الْعِرَاقِيُّ: مِثَالُهُ حَدِيثٌ رَوَاهُ عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ الْحَرَّانِيُّ، عَنْ حَمَّادٍ النَّصِيبِيِّ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، مَرْفُوعًا: «إِذَا لَقِيتُمُ الْمُشْرِكِينَ فِي طَرِيقٍ فَلَا تَبْدَءُوهُمْ بِالسَّلَامِ» . الْحَدِيثَ، فَهَذَا حَدِيثٌ مَقْلُوبٌ قَلَبَهُ حَمَّادٌ فَجَعَلَهُ، عَنِ الْأَعْمَشِ، فَإِنَّمَا هُوَ مَعْرُوفٌ بِسُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِيهِ، هَكَذَا أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ مِنْ رِوَايَةِ شُعْبَةَ، وَالثَّوْرِيِّ، وَجَرِيرِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ، وَعَبْدِ الْعَزِيزِ الدَّرَاوَرْدِيِّ، كُلُّهُمْ عَنْ سُهَيْلٍ.
قَالَ: وَلِهَذَا كَرِهَ أَهْلُ الْحَدِيثِ تَتَبُّعَ الْغَرَائِبِ، فَإِنَّهُ قَلَّمَا يَصِحُّ مِنْهَا.

Berkata ibnu Daqiqul eid: iaitu mereka yang disebut atas periwaynya bahawa sa ia yang mencuri hadis.
Berkata al Eraqy: seumpamanya iaitu hadis yang meriwayatkan dia oleh Amru bin Khalid al Harrani drpd Hammad annasiby drpd Aamash drpd Abi Soleh drpd Abi Hurairah dengan jalan marfuu " apabila berjumpa sekelian kamu akan mushrikin pada jalanan maka jangan mendahului oleh sekelian kamu dengan salam" al hadisa... 
Maka ini hadis maqlub yang memaqlubkan dia oleh Hammad maka menjadi ia akan ini hadis drpd Aamash, kerana sesungguhnya ia diketahuikan dengan Suhail bin Abi Soleh drpd bapanya.. Demikian itulah telah mentahkrijkan dia oleh imam Muslim drpd Syuubah dan atTauhry dan Jarir bin Abdil Hamid dan  Abdul Aziz ad Darawardi yang kesemua riwayat drpd Suhail bin Abi Soleh.
Berkata As suyuti... Kerana ini benci Ahli Hadis menghalusi hadis gharib, kerana sedikit sangat ditemuikan yang sahihnya.. Wallahuaalam.

تَنْبِيهٌ
قَالَ الْبُلْقِينِيُّ: قَدْ يَقَعُ الْقَلْبُ فِي الْمَتْنِ، قَالَ:، وَيُمْكِنُ تَمْثِيلُهُ بِمَا رَوَاهُ حَبِيبُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عَمَّتِهِ أُنَيْسَةَ، مَرْفُوعًا، «إِذَا أَذَّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، فَكُلُوا، وَاشْرَبُوا، وَإِذَا أَذَّنَ بِلَالٌ فَلَا تَأْكُلُوا، وَلَا تَشْرَبُوا» الْحَدِيثَ، رَوَاهُ أَحْمَدُ، وَابْنُ خُزَيْمَةَ، وَابْنُ حِبَّانَ فِي صَحِيحَيْهِمَا، وَالْمَشْهُورُ مِنْ حَدِيثِ ابْنِ عُمَرَ، وَعَائِشَةَ: «إِنَّ بِلَالًا يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ» .

Penjagaan:
Berkata Bulqini terkadang berlaku maqlub pada matan, berkata ia dan mumkin dibuat contahkan dengan hadis yg telah meriwayatkan dia oleh Habib bin Abdur Rahman drpd bapa sedaranya Unaisah dengan jalan Marfuu " apa bila Azan oleh Ibnu Maktum maka makan sekelian kamu dan minum oleh sekelian kamu dan apa bila azan oleh Bilal maka jangan kamu makan dan jangan kamu minum" al hadisa...... Meriwayat akan ini hadis oleh Imam Ahmad dan ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam sahih keduanya.
Dan Mashurnya drpd hadis Ibni Umar dan Aeishah " bahawa sa Bilal azan ia pada malam hari maka makan dan minum oleh sekelian kamu sehingga azan oleh ibnu ummi Maktum" 



Sent from my iPad

No comments:

Post a Comment