Wednesday 2 October 2013

pengenalan hadith

Sedikit drpd pengenalan Hadith:

Pengertian ilmu hadith:

Berkata ibnu al-Akfani ( Muhammad bin Ibrahim bin said al-ansari, wafat 794 H) dalam kitab Irsyad al-Qasid ( ارشاد القاصد الى اسنى المقاصد ) :
Ilmu Hadith khusus dengan riwayat iaitu ilmu yang melengkafi bahasannya atas memindahkan perkataan Nabi salallahualaihi wasaalam dan sekelian perbuatannya dan riwayatnya dan dhabitnya dan menghuraikan segala lafaz-lafaznya.

Ilmu hadith khusus dengan dirayah iaitu ilmu yang boleh dikenali daripadanya akan hakikat riwayat dan syarat-syaratnya dan cabang-cabangnya dan hokum-hukumnya dan kelakuan periwayatnya dan syarat-syarat mereka itu dan bahagian-bahagian yang diriwayatkan dia dan apa suatu yang berkaitan dengannya.

(rujukan kitab Tadribur Rawi oleh Imam Suyuti wafat: 911 H)

Perkataan yang seerti dengan Hadith:
Selain daripada lafaz hadith ada beberapa perkataan yang digunakan untuk pengertian yang sama seperti ar riwayah dan khobar dan athar dan sunnah.

Pendapat yang sahih dimana kesemua perkataan ini dalam istilah para ulama hadith memberi maksud yang sama dan setiap perkataan boleh digunakan sebagai ganti bagi perkataan yang lain sekalipun begitu ada sesetengah ulama hadith mengertikan setiap perkataan tersebut di atas dengan makna yang berlainan wallahuaalam.

Isthilah-isthilah yang berkaitan dengan Sanad dan Matan Hadith:

1. Sanad iaitu rantaian para perawi yang meriwayatkan sesuatu hadith bermula daripada perawi yang pertama sehingga perawi yang terakhir disebutkan sebelum matan/teks hadith. Isthilah sanad juga digunaka bagi perbuatan menyebut atau menyatakan rantaian perawi bagi sesuatu hadith.

2. Isnad iaitu perbuatan menyebut atau menyatakan sanad bagi sesuatu hadith yang kadang kala isnad juga digunakan dengan makna sanad iaitu rantaian perawi-perawi bagi sesuatu hadith.
Matan iaitu teks hadith yang dating selepas sanad.

3. Musnid iaitu orang yang meriwayatkan hadith secara bersanad. Musnid juga merupakan gelaran bagi muhaddith terunggul bagi sesuatu kawasan atau negeri.

Contohnya sifulan musnid al eraqi iaitu sifulan adalah musnid ( muhaddith terunggul ) bagi negeri Iraq.

4. Musnad terbahagi kepada tiga makna:
a) Kitab hadith yang menghimpunkan hadith-hadith berdasarkan sahabah yang meriwayatkan.
b) Hadith marfu' yang diriwayatkan dengan sanad yang muttasil(bersambung tanpa putus).
c) Isnad iaitu menyatakan sanad bagi hadith yang telah disebut tanpa sanadnya.

Contoh-contohnya:

Imam Bukhari dalam jami' sahihnya:
حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الْأَنْصَارِيُّ قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيُّ أَنَّهُ سَمِعَ عَلْقَمَةَ بْنَ وَقَّاصٍ اللَّيْثِيَّ يَقُولُ سَمِعْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَلَى الْمِنْبَرِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ

Kata-kata imam Bukhari dari حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ sehingga
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ adalah sanad hadith dan kata-katanya dari
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ sehingga akhirnya hadith adalah matan hadith

Hadith seperti ini dipanggil musnad iaitu hadith yang diriwayatkan dengan sanad yang muttasil(berhubung) sehingga sampai kepada Rasulullah saw.
Imam Bukhari ialah musnid iaitu seorang yang meriwayatkan hadith beserta dengan sanadnya, manakala perbuatannya menerangkan sanad hadith ini dipanggil sebagai isnad

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment