Sedikit berkaitan ilmu hadith:
Gelaran Gelaran kepada para Muhadditithin.
Definasi gelaran-gelaran yang akan dinyatakan dalam fasal ini adalah merujuk kepada gelaran-gelaran pada kurun-kurun terdahulu. Pada kurun-kurun kebelakangan ini ia sudah tidak digunakan secara praktikal kerana penggunaannya tidak diaplikasikan secara sepenuhnya.
1. Ar-Rawi:
Al-Rawi iaitu orang yang meriwayatkan hadith. Setiap nama yang ada dalam sanad hadith dinamakan RAWI (periwayat hadith) kata nama ramainya iaitu Ruwah.
2. Al-Musnid:
Seorang perawi yang meriwayatkan hadith dengan sanadnya sendiri, sama ada dia mengetahui maknanya atau tidak, melainkan sekadar meriwayatkannya semata-mata.
Gelaran ini adalah gelaran yang paling rendah disisi Ulama hadith.
3. Al-Mufid:
Sesaorang yang terhimpun pada dirinya syarat-syarat al-muhaddith, serta memenuhi keahlian untuk memberi manfaat kepada para pelajar yang menghadiri majlis mendengar dan menyalin hadith sesaorang al-hafiz atau al-muhaddith, dia menyampaikan kepada mereka suatu perkara yang tidak mereka dengari dan memberikan kefahaman kepada mereka suatu perkara yang tidak mereka fahami.
Ia adalah suatu mertabat yang digunakan pada kurun ketiga hijrah. ( rujukan: al-Raf'uwa al-takmil.hlm 60)
Kata al-hafiz az-Zahabi : al-Hafiz lebih tinggi daripada al-Mufid mengikut adat kebiasaannya, seperti mana al-Hujjah lebih tinggi daripada al-thiqah.
4. Al-Muhaddith:
Al-Muhadith merupakan gelaran yang diberikan kepada sesaorang yang melibatkan diri dalam ilmu hadith riwayat, dirayah serta mempunyai pengetahuan mengenai sebahagian besar hadith-hadith dan para perawi pada zamannya.
Gelaran ini adalah lebih tinggi daripada gelaran al-musnid.
5. Al-Hafiz:
Gelaran khas bagi para muhaddithin, diberikan kepada sesaorang yang mengetahui sunnah-sunnah Rasulullah SAW, mengetahui berkaitan sanad-sanadnya, dapat membezakan diantara sanad-sanadnya, menghafal hadith-hadith yang disepakati oleh para ulama keatas kesahihannya dan juga sesuatu khilaf diantaranya.
Al-Hafiz ibnu Hajar asqalani menyebut tentang syarat-syarat al-hafiz dengan gelaran al-hafiz iaitu:
a. Sesaorang yang masyhur dalam menuntut ilmu hadith, mengambil daripada lidah-lidah ulama atau perawi hadith dan bukan semata-mata daripada kitab.
b. Mengetahui tabaqat perawi-perawi dan mertabat mereka.
c. Mengetahui al-tajrih dan al-takdil, membezakan antara sahih dan sebaliknya, sehingga hadith-hadith yang dihafal lebih banyak daripada yang tidak dihafal disamping menghafal banyak matan hadith.
Beliau berkata: jika syarat-syarat ini ada pada sesaorang perawi maka dia layak digelar sebagai al-hafiz.
6. Al-Hujjah:
Al-Hujjah iaitu Muhaddith yang memiliki pengetahuan sempurna mengenai 300,000 hadith dari aspek matan dan sanad hadith, perihal perawi dari sudut al-jarh wa al-ta'dil serta tarikh kelahiran dan kewafatan mereka.
a. Ulama yang tergolong dalam gelaran al-Hujjah ini antaranya:
b. Sufian bin Uyainah ( w.198H)
c. Said bin Mansur (w.227H)
d. Al-Darimi Abu Said Uthman bin Said (w.280H)
e. Al-Tabrani Abu al-Qasim Sulaiman bin Ahmadf (w.360H)
f. Al-Diya' al-Maqdisi (w.643H)
Dan lain2 lagi.
Gelaran ini lebih tinggi daripada gelaran al-hafiz.
7. Al-Hakim:
Menurut bahasa al-Hakim adalah kata nama pelaku daripada perkataan ( ha ka ma, yah ku mu, huk man) bermaksud sesaorang yang dilantik untuk menghakimi suatu hukuman kepada manusia. Gelaran ini juga sebagai al-Qadi.
Menurut isthilah, al-Hakim adalah gelaran bagi sesaorang muhaddith yang luas pengetahuannya dan mantap tentang hadith-hadith dan hanya sedikit sahaja hadith-hadith yang tidak diketahuinya.
Gelaran ini dikatakan lebih tinggi kedudukannya daripada gelaran al-Hujjah.
Ulama yang tergolong dalam gelaran al-Hakim ini antaranya:
Abu Ahmad al-Hakim Muhammad bin Muhammad bin Ishak al-Naisaburi al-Karrabisi (w.388H)
Abu Abdillah al-Hakim Muhammad bin Abdullah an-Naisaburi ( w.405H) iaitulah pengarang kitab al-Mustadrak ala Sahihain.
8. Amir al-Mukminin Fil al-Hadith:
Gelaran ini adalah gelaran yang tertinggi berbanding gelaran-gelaran sebelumnya.
Gelaran ini ialah gelaran yang paling tinggi dan paling mulia bagi sesaorang ulama hadith. Ulama hadith yang berhak mendapat gelaran ini ialah imam dan pengkaji yang mahir dalam ilmu hadith, pengetahuannya tentang ilmu hadith mengatasi semua ulama hadith pada zamannya. Di antara mereka yang telah dimuliakan oleh para muhaddithin dengan gelaran ini ialah:
Al-Imam Sufyan bin al-Thauri bin Masruq al-Tahuri al-Kufi (w.161H)
Al-Imam Syu'bah bin Hajjaj bin Ward Abu Bistam (w. 170H)
Al-Imam Abdullah bin Mubarak bin Wadih al-Mawarzi ( w. 182H)
Al-Imam Sufyan bin Uyainah bin Maimun al-Halili al-Makki (w. 198H)
Al-Imam al-Bukhari, Muhammad bin Ismail (w. 256H)
Al-Imam Muslim bin Hajjaj al-Naisaburi (w. 261H)
Al-Imam Darulqutni Ali bin Umar bin Ahmad Abu al-Hasan (w. 583H)
Al-Hafiz Ibnu Hajar al_asqalani Shihabuddin Ahmad bin Li ( w. 852H).
Wallahuaalam.
Gelaran Gelaran kepada para Muhadditithin.
Definasi gelaran-gelaran yang akan dinyatakan dalam fasal ini adalah merujuk kepada gelaran-gelaran pada kurun-kurun terdahulu. Pada kurun-kurun kebelakangan ini ia sudah tidak digunakan secara praktikal kerana penggunaannya tidak diaplikasikan secara sepenuhnya.
1. Ar-Rawi:
Al-Rawi iaitu orang yang meriwayatkan hadith. Setiap nama yang ada dalam sanad hadith dinamakan RAWI (periwayat hadith) kata nama ramainya iaitu Ruwah.
2. Al-Musnid:
Seorang perawi yang meriwayatkan hadith dengan sanadnya sendiri, sama ada dia mengetahui maknanya atau tidak, melainkan sekadar meriwayatkannya semata-mata.
Gelaran ini adalah gelaran yang paling rendah disisi Ulama hadith.
3. Al-Mufid:
Sesaorang yang terhimpun pada dirinya syarat-syarat al-muhaddith, serta memenuhi keahlian untuk memberi manfaat kepada para pelajar yang menghadiri majlis mendengar dan menyalin hadith sesaorang al-hafiz atau al-muhaddith, dia menyampaikan kepada mereka suatu perkara yang tidak mereka dengari dan memberikan kefahaman kepada mereka suatu perkara yang tidak mereka fahami.
Ia adalah suatu mertabat yang digunakan pada kurun ketiga hijrah. ( rujukan: al-Raf'uwa al-takmil.hlm 60)
Kata al-hafiz az-Zahabi : al-Hafiz lebih tinggi daripada al-Mufid mengikut adat kebiasaannya, seperti mana al-Hujjah lebih tinggi daripada al-thiqah.
4. Al-Muhaddith:
Al-Muhadith merupakan gelaran yang diberikan kepada sesaorang yang melibatkan diri dalam ilmu hadith riwayat, dirayah serta mempunyai pengetahuan mengenai sebahagian besar hadith-hadith dan para perawi pada zamannya.
Gelaran ini adalah lebih tinggi daripada gelaran al-musnid.
5. Al-Hafiz:
Gelaran khas bagi para muhaddithin, diberikan kepada sesaorang yang mengetahui sunnah-sunnah Rasulullah SAW, mengetahui berkaitan sanad-sanadnya, dapat membezakan diantara sanad-sanadnya, menghafal hadith-hadith yang disepakati oleh para ulama keatas kesahihannya dan juga sesuatu khilaf diantaranya.
Al-Hafiz ibnu Hajar asqalani menyebut tentang syarat-syarat al-hafiz dengan gelaran al-hafiz iaitu:
a. Sesaorang yang masyhur dalam menuntut ilmu hadith, mengambil daripada lidah-lidah ulama atau perawi hadith dan bukan semata-mata daripada kitab.
b. Mengetahui tabaqat perawi-perawi dan mertabat mereka.
c. Mengetahui al-tajrih dan al-takdil, membezakan antara sahih dan sebaliknya, sehingga hadith-hadith yang dihafal lebih banyak daripada yang tidak dihafal disamping menghafal banyak matan hadith.
Beliau berkata: jika syarat-syarat ini ada pada sesaorang perawi maka dia layak digelar sebagai al-hafiz.
6. Al-Hujjah:
Al-Hujjah iaitu Muhaddith yang memiliki pengetahuan sempurna mengenai 300,000 hadith dari aspek matan dan sanad hadith, perihal perawi dari sudut al-jarh wa al-ta'dil serta tarikh kelahiran dan kewafatan mereka.
a. Ulama yang tergolong dalam gelaran al-Hujjah ini antaranya:
b. Sufian bin Uyainah ( w.198H)
c. Said bin Mansur (w.227H)
d. Al-Darimi Abu Said Uthman bin Said (w.280H)
e. Al-Tabrani Abu al-Qasim Sulaiman bin Ahmadf (w.360H)
f. Al-Diya' al-Maqdisi (w.643H)
Dan lain2 lagi.
Gelaran ini lebih tinggi daripada gelaran al-hafiz.
7. Al-Hakim:
Menurut bahasa al-Hakim adalah kata nama pelaku daripada perkataan ( ha ka ma, yah ku mu, huk man) bermaksud sesaorang yang dilantik untuk menghakimi suatu hukuman kepada manusia. Gelaran ini juga sebagai al-Qadi.
Menurut isthilah, al-Hakim adalah gelaran bagi sesaorang muhaddith yang luas pengetahuannya dan mantap tentang hadith-hadith dan hanya sedikit sahaja hadith-hadith yang tidak diketahuinya.
Gelaran ini dikatakan lebih tinggi kedudukannya daripada gelaran al-Hujjah.
Ulama yang tergolong dalam gelaran al-Hakim ini antaranya:
Abu Ahmad al-Hakim Muhammad bin Muhammad bin Ishak al-Naisaburi al-Karrabisi (w.388H)
Abu Abdillah al-Hakim Muhammad bin Abdullah an-Naisaburi ( w.405H) iaitulah pengarang kitab al-Mustadrak ala Sahihain.
8. Amir al-Mukminin Fil al-Hadith:
Gelaran ini adalah gelaran yang tertinggi berbanding gelaran-gelaran sebelumnya.
Gelaran ini ialah gelaran yang paling tinggi dan paling mulia bagi sesaorang ulama hadith. Ulama hadith yang berhak mendapat gelaran ini ialah imam dan pengkaji yang mahir dalam ilmu hadith, pengetahuannya tentang ilmu hadith mengatasi semua ulama hadith pada zamannya. Di antara mereka yang telah dimuliakan oleh para muhaddithin dengan gelaran ini ialah:
Al-Imam Sufyan bin al-Thauri bin Masruq al-Tahuri al-Kufi (w.161H)
Al-Imam Syu'bah bin Hajjaj bin Ward Abu Bistam (w. 170H)
Al-Imam Abdullah bin Mubarak bin Wadih al-Mawarzi ( w. 182H)
Al-Imam Sufyan bin Uyainah bin Maimun al-Halili al-Makki (w. 198H)
Al-Imam al-Bukhari, Muhammad bin Ismail (w. 256H)
Al-Imam Muslim bin Hajjaj al-Naisaburi (w. 261H)
Al-Imam Darulqutni Ali bin Umar bin Ahmad Abu al-Hasan (w. 583H)
Al-Hafiz Ibnu Hajar al_asqalani Shihabuddin Ahmad bin Li ( w. 852H).
Wallahuaalam.
No comments:
Post a Comment